Kiedy pamięć pamięta najlepiej?

Bywają takie dni, że choćbyśmy bardzo się starali, nie jesteśmy w stanie niczego się nauczyć. Pamięć odmawia nam posłuszeństwa. Bywa też tak, że zapamiętujemy informacje, które nie są nam specjalnie potrzebne. Co dokładnie sprawia, że niektóre wydarzenia pamiętamy w najdrobniejszych detalach, a inne zupełnie wylatują nam z głowy?

Na pamięć i trwałość zapisywanych w niej informacji wpływa szereg czynników. Jako pierwsze i jednocześnie niezbędne można wymienić: czujność, czyli gotowość do przyswojenia danych oraz koncentrację. Problemy i zaburzenia koncentracji uniemożliwiają dotarcie informacji do pamięci długotrwałej, a więc zupełnie powstrzymują proces zapamiętywania. Dlatego też lekcje w szkołach nie trwają zazwyczaj dłużej niż 45 minut. Naukowcy stwierdzili bowiem, że około 30 minuty trwania zajęć uwaga słuchaczy gwałtownie spada i dalsza nauka staje się o wiele mniej efektywna.

Kolejnym czynnikiem, który może wspomagać zapamiętywanie jest zainteresowanie oferowanymi informacjami. Często spotykamy ludzi, którzy znudzeni niektórymi dziedzinami wiedzy, nie mają wystarczającej motywacji, by się ich uczyć, natomiast są w stanie bez najmniejszych problemów przywołać z pamięci przebieg ostatniego meczu swojej ulubionej drużyny sportowej.

Na zapamiętywanie wpływa również stan emocjonalny towarzyszący człowiekowi w momencie przyswajania informacji. Dlatego też w przypadku sytuacji o bardzo dużym ładunku emocjonalnym, związane z nią wspomnienia będą bardzo żywe i dokładne. To dzięki wydzielającym się w naszym ciele dodatkowym neuroprzekaźnikom, takim jak noradrenalina, wyjątkowo dobrze pamiętamy na przykład dzień naszego pierwszego poważnego egzaminu.

Ostatnim, bardzo ważnym czynnikiem w procesie zapamiętywania jest kontekst. Pamięć ludzka jest w wysokim stopniu kontekstualna. Otoczenie i sytuacja w jakiej się znajdujemy w momencie zapamiętywania tworzą tło, dzięki któremu łatwiej nam przypomnieć sobie konkretne informacje. Kolor książki w jakiej przeczytaliśmy dane zdanie, jego umiejscowienie na stronie, a także to, czy towarzyszyły mu jakieś ilustracje – wszystkie te dane mogą ułatwić jego zapamiętanie, a później przywoływanie go z pamięci.

Wiele elementów wpływa na nasze możliwości umysłowe, w tym na naszą pamięć. Naturalne możliwości mózgu, czynniki zewnętrzne oraz nasza własna motywacja, to jedynie niektóre z nich. Warto zdawać sobie sprawę z procesów, które odpowiadają za wytwarzanie wspomnień, by bardziej świadomie przyswajać niezbędną nam w życiu codziennym wiedzę. Jak pisze profesor psychologii Alain Berthoz: „Celem pamięci nie jest wspominanie przeszłości, lecz przewidywanie przyszłości.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *