Fakty i mity o nauce

Proces uczenia się obrósł w wiele mitów, które, powtarzane przez naszych rodziców czy nawet nauczycieli, wcale nie pomagają nam w osiąganiu dobrych wyników. Poznaj fakty i mity o nauce, aby móc uczyć się efektywnie, skutecznie i z przyjemnością

Fakt 1. Powinno uczyć się w ciszy lub przy spokojnej muzyce

To wszystko prawda – udowodniono naukowo, że głośna czy szybka muzyka powoduje znaczne obniżenie koncentracji, natomiast muzyka nam znana sprawia, że mimowolnie odciągamy się od nauki czy czytania i zaczynamy podrygiwać w jej rytm czy, co gorsza, śpiewać lub nucić. Jeśli nie chcemy uczyć się w całkowitej ciszy, warto słuchać muzyki spokojnej, najlepiej bez słów – choćby muzyki klasycznej z okresu baroku czy też tak zwanych dźwięków natury – dostępne są w sprzedaży nagrania śpiewu ptaków czy szumu wody.

Mit 1. Najlepiej wspomagać naukę napojami energetycznymi

Mit ten pokutuje szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy napojów tych jest zaskakująco wiele, a każdy z producentów chce podnieść sprzedaż i inwestuje w reklamę, przedstawiając je jako idealne wspomagacze procesu nauki. Rynek uczniowski i studencki jest chłonny na tego rodzaju nowinki, stąd też zbyt jest ogromny – dobrze jest jednak znać kilka prawd o takich napojach. Przede wszystkim, zbyt duża dawka kofeiny jest niezdrowa dla naszego organizmu – czujemy się świetnie przez kilka godzin, po czym spadają znacznie nasze możliwości i trudno jest nam skupić się na czymkolwiek, a zwłaszcza na nauce. Większość takich napojów zawiera również cukry, które na krótko podnoszą naszą energię i są fałszywymi przyjaciółmi – po chwilowym skoku formy czujemy się na powrót bezsilni. Warto pamiętać o tym, że dopalacze wypłukują takie składniki jak magnez czy potas, niezbędne podczas uczenia się i koncentracji.

Fakt 2. Przed nauką – posprzątaj.

Choć zazwyczaj sprzątanie nie jest naszą ulubioną czynnością, zawsze gdy mamy siąść do nauki, nachodzi nas nagła potrzeba zrobienia porzadków. Zazwyczaj dzieje się to dlatego, że szukamy sobie innych zajęć, które nas odciągną od nieciekawej naszym zdaniem nauki, ma to jednak swoje dobre strony. Udowodniono naukowo, że o wiele lepiej możemy się skoncentrować i o wiele bardziej efektywnie uczyć, jeśli wokół nas, a szczególnie w miejscu nauki, panuje porządek.

Mit 2. Nie należy czytać przy słabym świetle.

Od zawsze powtarzali nam to rodzice i nauczyciele – czytanie przy złym świetle psuje oczy! Tymczasem okazuje się, że czytanie w półmroku może mieć zbawienny wpływ na nasz wzrok. Dzieje się tak dlatego, że pogarszanie się wad wzroku nie wynika ze złego oświetlenia, tylko z napięcia gałki ocznej, które występuje zazwyczaj podczas czytania w zbyt jasnym otoczeniu. Czytanie w półmroku na początku może sprawiać nieco trudności, jednak wiele osób intuicyjnie preferuje taki sposób zagłębiania się w lekturę – wszystko dlatego, że po jakimś czasie oczy przyzwyczajają się do mniejszego oświetlenia i zaczynamy widzieć tak samo dobrze, jak przy jasnych światłach; co więcej, półmrok powoduje również rozluźnienie gałki ocznej, co ma doskonały wpływ na zdrowie oczu.

Fakt nr 3 Nauka sprawia, że jesteśmy senni.

Poniekąd jest to prawda – dzieje się tak głównie dlatego, że podczas nauki nasz mózg pracuje intensywnie, zużywając aż 20% energii i tlenu dostępnego w organizmie oraz powietrzu! Dlatego, jeśli nie dbamy o odpowiednią dietę oraz nie wietrzymy często pomieszczenia, w którym się uczymy, następuje niedotlenienie, z którym organizm próbuje sobie poradzić poprzez ziewanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *