Czytanie ze zrozumieniem – klucz do sukcesu

Czytanie ze zrozumieniem to umiejętność, która przydaje nam się przez całe życie – nie tylko w szkole czy na studiach, kiedy musimy sami opracowywać literaturę do zagadnień, ale również w pracy – podczas analizy dokumentów, stosowania się do zaleceń czy wielu innych czynności. Warto więc wiedzieć, jak czytać tekst, aby go rozumieć.

Warunki do czytania

Choć zwykle nie zwracamy na to uwagi, połowę sukcesu w czytaniu ze zrozumieniem stanowi stworzenie sobie odpowiednich warunków, które zapewnią nam komfort czytania. Ważne, aby nic nie odciągało nas od lektury. Dobrze jest zagospodarować sobie czas przed południem (wtedy nasz mózg pracuje najbardziej efektywnie) i czytać z przerwami – rozłożenie lektury na partie po 30 minut zapewni nam największą zdolność zapamiętania szczegółów oraz sprawi, że będziemy najlepiej skoncentrowani i czytanie nie będzie nas męczyć. Pamiętajmy o odpowiedniej, wygodnej pozycji. Najlepiej jest czytać przy biurku. Jeśli zdecydujemy się na miejsce lektury wybrać kanapę, musimy liczyć się z tym, że tak monotonna czynność jak czytanie, może wzbudzić w nas senność i nasze starania pójda na marne. Na czas czytania dobrze jest zapewnić sobie ciszę lub spokojną, cichą muzykę. Warto poprosić domowników o to, żeby nam nie przeszkadzali. Dobrze jest zadbać o stałą cyrkulację powietrza, dzięki czemu będziemy odpowiednio dotlenieni.

Na stole, przy którym będziemy czytać, powinien panować porządek – nie ma nic gorszego i bardziej rozpraszającego niż bałagan w miejscu nauki czy pracy. Dobrze jest mieć pod ręką coś do picia, najlepiej niegazowaną wodę, i zdrową przekąskę – wszystko po to, aby nie musieć wstawać i przerywać lektury z powodu pragnienia lub głodu. Warto też zaopatrzyć się w czystą kartkę, ołówek i gumkę, aby móc „pracować” na tekście (robić notatki, uwagi, podkreślenia), co znacznie wpływa na wydajność procesu czytania. Nie można zapomnieć o odpowiednim oświetleniu miejsca czytania, aby nasze oczy zbyt szybko się nie zmęczyły.

Jak czytać

Warto jest na samym początku podzielić sobie odpowiednio tekst, aby jego partie nie były zbyt długie, ale również, aby nie rozbijać głównych zagadnień na części. Tekst warto przeczytać przynajmniej dwa razy. Pierwsze czytanie to czytanie główne, poglądowe, które daje nam ogólne spojrzenie na dany tekst; drugie czytanie to czytanie pod kątem konkretnych zagadnień, którego celem jest wyłapanie najważniejszych wiadomości. Istotne rzeczy warto podkreślać, a nawet wypisywać. Jeśli dane zagadnienie jest rozległe i skomplikowane – pomoże nam to w odpowiednim jego zrozumieniu.

Lektury szkolne

Przy czytaniu lektur rzadko kiedy mamy czas i ochotę na podwójne zapoznawanie się z tekstem; zwykle musi nam wystarczyć jeden raz. Czytanie ze zrozumieniem należy więc rozpocząć od zidentyfikowania kwestii istotnych. Zwykle w książkach są to: czas i miejsce akcjibohaterowie oraz sam przebieg akcji. Kiedy czytamy lekturę, do naszej głowy dociera mnóstwo innych szczegółów – zdarza się, że przyćmiewają nam one główny wątek. Jeśli mamy problem ze skupieniem się podczas czytania, warto po każdym rozdziale wypisywać najważniejsze wydarzenia, tworzyć krótkie opisy bohaterów, określać czas i miejsce akcji. Dzięki temu, po skończonej lekturze książki, zyskamy ciekawe i przydatne zestawienie wszelkich niezbędnych informacji.

To, na ile zapamiętujemy treść przeczytanych tekstów zależy w duzej mierze od tego, czy regularnie ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem. Oprócz korzystania z gotowych materiałów do ćwiczeń, warto trenować tę przydatną zdolność, rozkładając każdy czytany tekst na czynniki pierwsze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *