Ćwiczenia relaksacyjne, czyli jak odpoczywać w czasie nauki

Kiedy musimy nauczyć się dużej partii materiału zwykle siadamy do niej i staramy się zdobyć wiedzę w czasie jednej, kilkugodzinnej sesji. Nierzadko już po godzinie czy dwóch czujemy się zmęczeni, wszystko nam się miesza i nie jesteśmy w stanie niczego zapamiętać – wynika to z faktu, że podczas procesu nauki nie wzięliśmy pod uwagę ograniczeń naszego mózgu i nie daliśmy mu odpocząć; zapomnieliśmy o tak ważnym elemencie nauki, jakim jest relaksacja.

Nauka a mózg

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że nasz mózg nie ma ciągłej możliwości uczenia się na takim samym poziomie efektywności – aby więc zyskać jak najwięcej, należy naukę odpowiednio rozłożyć. Jako, że najlepiej zapamiętujemy przez 20 początkowych i 20 końcowych minut nauki, warto każdy blok tematyczny podzielić na trwające 30 minut etapy, w czasie których będziemy się uczyć jednej rzeczy. Między tymi etapami dobrze jest wprowadzić nie mniej, niż 5, ale nie więcej, niż 10 minut przerwy – pozwoli to na krótki odpoczynek mózgu oraz przywrócenie efektywności nauki. Dobrze jest również uczyć się naprzemiennie przedmiotów, które wykorzystują różne półkule mózgu – ścisłych na zmianę z humanistycznymi.

Po co przerwa?

Nasz mózg najlepiej przyjmuje materiał podawany w małych „paczkach”, a przerwa pomiędzy tymi paczkami jest niezbędna – nie tylko po to, aby mózg mógł wrócić do pracy na wysokich obrotach, ale również dlatego, że i my męczymy się, kiedy partie materiału do nauki są zbyt duże. Przerwa powinna być spożytkowana tak, aby zapewnić nam jak największy komfort – warto wykorzystać techniki relaksacyjne, które pozwolą na odprężenie i zmniejszenie napięcia mięśni; ważne, aby czas ten był wypełniony czymś, co zajmie nas w inny sposób, niż nauka.

Ćwiczenia relaksacyjne

Całkiem dobrym sposobem na odprężenie będzie położenie się na łóżku z zamkniętymi oczami – odprężamy wtedy ciało, niwelujemy napięcie mięśni oraz dodatkowo dajemy odpocząć naszym oczom. Dobrą formą odpoczynku mogą być również ćwiczenia fizyczne na świeżym powietrzu bądź przy otwartym oknie. Pozwolą dotlenić komórki organizmu oraz rozruszać zastane mięśnie. Nieco bardziej zaawansowaną, jednak również przynoszącą efekty i nietrudną do opanowania techniką jest trening Jacobsona. Polega na skupianiu się na napinaniu oraz rozluźnianiu konkretnych partii mięśni – efektem takich ćwiczeń, po pewnym czasie, jest umiejętność napinania jedynie tych partii mięśni, które są nam niezbędne do konkretnej czynności, co znacznie obniża poziom zmęczenia organizmu. Dla osób, które dużo się uczą i przebywają w jednej pozycji, na pewno przydatny będzie w przerwach trening medytacji, który pozwala nie tylko na wyciszenie umysłu oraz zajęcie go innymi sprawami niż nauka, ale również – co zostało naukowo udowodnione – doskonale spełnia się w roli narzędzia do całkowitego odprężenia ciała oraz samodoskonalenia. Ciekawą, a do tego dosyć prostą metodą relaksowania się jest oddychanie przeponą, zwane również sekretną bronią mówców. Zazwyczaj oddychamy, poruszając klatką piersiową, przez co oddech jest dosyć płytki – przeszkadza nam to nie tylko przy ćwiczeniach fizycznych, ale również przy mówieniu czy koncentracji. Oddychanie przeponą pozwala na dostarczenie dostatecznie dużej dawki tlenu, usprawnia proces przyjmowania tlenu do komórek ciała oraz wspomaga pracę mózgu i serca. Dzięki takiemu treningowi, uda nam się nie tylko odprężyć, ale również skoncentrować na pracy, co zaprowadzi nas do następnego punktu związanego z odpoczynkiem.

Koncentracja

Koncentracja jest niezwykle ważnym procesem, który usprawnia naukę oraz pomaga nam skupić się na istotnych rzeczach. Często po odpoczynku czujemy się wybici z rytmu nauki – na pewno przydadzą się wtedy ćwiczenia koncentracji, które pozwolą nam z powrotem w ten rytm wejść. Jednym z takich ćwiczeń jest skupienie się na całkowitym oczyszczeniu umysłu z losowych myśli – jest to początkowo trudne (mózg stworzony jest tak, aby cały czas przetwarzać informacje) – jednak wykonalne. Wystarczy postarać się, aby nasz umysł nie odpowiadał aktywnie na myśli, które się w nim pojawiają – dzięki temu będziemy w stanie skupić się na przedmiocie nauki.

Do lamusa odchodzi mit, że nauka non stop jest najbardziej efektywna – nic bardziej błędnego. Warto zaplanować swój czas tak, aby między każdym etapem nauki móc wydzielić sobie krótką przerwę, spędzoną na relaksacji ciała i umysłu. Dzięki temu nie tylko znacznie wzrośnie nasza efektywność, ale również skróci się czas nauki oraz zwiększą się nasze możliwości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *